Comicul este o categorie estetică, formele ei fiind umorul, batjocura, ironia. Scopul utilizării comicului este demascarea anomaliilor, conștientizarea ridicolului unor situații, respingerea fenomenelor anormale, crearea unei anumite atmosfere, amuzamentul. Nașterea comicului este legată de apariția sistemelor de valori. Cercetările demonstrează existența lui încă în perioadele timpurii ale culturii omenești (mitul, epica eroică). Cele două interpretări de bază ale comicului au apărut încă din antichitate. Potrivit lui Platon (dar și lui Freud, în secolul al XX-lea), comicul este condamnabil, fiindcă provine din egoism. După Aristotel, sursa comicului este faptul că o anumită problemă din societate devine vizibilă. Prin umor, individul se sustrage efectului atrofiant al mediului și se eliberează de tensiunea acumulată. Râsul întărește coeziunea societății. Rolul social benefic al umorului a fost subliniat și de teoriile din secolele XIX-XX (Cernîșevski, Freud, Jung, Bergson). Kant și Hegel deduc comicul din contraste (corect-incorect, normal-anormal). Cernîșevski consideră comice situațiile în care derizoriul, grotescul ajung dominante. Formele comicului sunt comicul de situație, de caracter și de limbaj. Formele comicului de limbaj sunt limbajul mixt, imitarea caracteristicilor limbajului regional sau de grup, a ticurilor verbale individuale, polisemia, exploatarea posibilelor confuzii, utilizarea inadecvată a unui cuvânt într-un anumit context (Faragó 1971, Kovács 1977). În cultura populară, formele comicului sunt parodistice, genul de texte glumețe și parodiile, conexiunile lingvistice umoristice. În ceea ce privește contextul, comicul este legat de povestiri, de riturile de trecere, iar în ceea ce privește funcția, de formele memoriei locale. Jocuri parodisticeMomentul introductiv, de colectare a donațiilor din obiceiurile calendaristice oferă mai multe ocazii de nuanță comică (poezii de paști, urări de anul nou). Personajele unui obicei popular cunoscut din secolele XVII-XVIII, vicleimul (betlehemes játék), sunt păstori treziți de îngeri și îndrumați să-l vizitez pe pruncul Isus (Dömötör 1964). Păstorii simpli, stângaci, înțeleg greșit cuvintele latine ale îngerilor și cu discuțiile și dansurile lor îi fac pe spectatori să râdă. Varianta cunoscută din Ardeal, jucată de bărbați mascați, este cel mai arhaic strat al vicleimului maghiar (Csíkmenaság - Armășeni, Csíkszentkirály - Sâncrăieni, Kézdivásárhely - Târgu Secuiesc, Uzon - Ozun, Nyújtód - Lunga, Barót - Baraolt, Homoródremete - Călugăreni, Kászonfeltíz - Plăieșii de Sus, Méra - Mera, Szatmár - Satu Mare). Vicleimul de aici folosește des polisemia acustică (Domokos 1930, Szabó T.A.1936, 1946, Benedek 1943, Pozsony 1991, Szabó J. 1995, Faragó 2001, Nagy 2001). Obiceiurile de origine medievală cu măști, costume, din perioada care ține de la Bobotează la Miercurea Cenușii, sunt: parodiile de nunți și înmormântări, jocul haiducilor. Ele erau prezentate de grupuri care mergeau din casă în casă însoțite de muzicanți. Aceste jocuri au devenit mai rare odată cu dispariția șezătorilor. Singurul obicei care mai poate fi întâlnit este „înmormântarea fărșangului", care poate conține utilizarea măștilor tradiționale (haiduc, drac, fată bătrână), parodia înmormântării, lupta dintre mîncărurile de post și de dulce (Torockó - Rimetea, Ürmös - Ormeniș, Csíkszentmárton - Sânmartin). (Szabó I. 1906, Vámszer 1959, Ujváry 1978, Barabás-Pozsony-Zakariás 1996, Barabás 2000: 15-130). În timpul nunții, diferitele momente oferă ocazii pentru schimburi verbale glumețe sau jocuri hazlii. În satul Bodola (Budila) din Țara Bârsei, nuntașii mirelui sunt întâmpinați cu o prefăcută surprindere, spunându-se că tocmai se zugrăvește casa. La Tatrang (Tărlungeni) mireasa, care era ascunsă, trebuia căutată de purtătorul de cuvânt al mirelui. La Barcaújfalu (Satul Nou), Krizba (Crizbav), mirele trebuia să aleagă care e mireasa dintre trei femei acoperite. Mireasa falsă era de obicei o fetiță, apoi o femeie în vârstă. La Krizba pețitorului i se oferea mai întâi o mătură împodobită, apoi o femeie în vârstă (Seres 1984: 432, 446, 449, 451). La Csíkszentdomokos (Sândominic Ciuc) atmosfera este înveselită de comentariile unui maestru de glume (tréfásember, dacă e bărbat, tirihazai, dacă e femeie). După momentul darurilor este rândul jocurilor cu măști. Apare un grup de 3-4 persoane purtând măști: comentariile hazlii, dansurile lor stângace contribuie la atmosfera petrecerii. Tot aici, după miezul nopții, are loc jocul denumit „târgul de cai" (lóvásár) (Balázs 1994. 111-122., 146-148.). Genuri glumețeAnecdota este o povestire hazlie despre faptele, replicile memorabile ale unor personalități celebre. E un gen aflat la limita dintre beletristică (facetia) și folclor. Originile și istoria ei au fost prezentate de György Lajos (1934). Istoria anecdotei maghiare poate fi datată din secolul al XVI-lea. Cei care le-au înregistrat sunt oameni de știință, respectiv scriitori: Hermányi Dienes József, Andrád Sámuel, Jókai Mór, Mikszáth Kálmán, Tóth Béla. Personajele frecvente ale anecdotelor sunt Mátyás király (Matei Corvin), Csokonai Vitéz Mihály, Brassai Sámuel. Memoria comunicativă a unei familii, a localităților reține pentru multă vreme povestirile legate de faptele, vorbele memorabile ale unor strămoși, înaintași. Ráduly János a publicat mai multe volume de anecdote (Ráduly 1999, 2005, 2006, 2006a, Székely 2006). Snoava este o povestire scurtă finalizată cu o poantă, care prezintă un grup social, un anumit tip uman. În secolul al XIX-lea, Tiboldi István a cules snoavele care circulau la vremea aceea. Personajele frecvente ale acestora sunt orășeanul bine informat, săteanul provincial, evreul zgârcit, țiganul sărac, sasul econom, studentul șiret, preotul desfrânat, nevasta infidelă, precum și hoțul, bețivul, mincinosul, prostănacul, guralivul (Tiboldi 1988). Despre cel mai popular personaj al snoavelor, secuiul, Duka János ne oferă o bogată culegere. Temele acestor povestiri sunt: întâmplări în care dă dovadă de șiretenie, răspunsuri ingenioase, cearta dintre soț și soție, cumătrul ca tovarăș de beție, călătoriile (Duka 1983; Sándor 1977). Bancul este un gen urban, un produs al clasei de mijloc (al intelectualilor, al celor cu bacalaureat), mai ales al discuțiilor dintre bărbați, precum și al jurnalismului. Povestirile sunt scurte, cu un subiect simplu, cu o structură precisă și axată pe poantă, iar forma lingvistică e bine cumpănită. Pentru a fi înțeles, ca să producă efect, bancul presupune existența unor cunoștințe prealabile. Din punct de vedere tematic, bancurile pot fi: politice, legate de viața publică, despre polițiști, soacre, absurde, morbide. Cercetarea lor a luat avânt în anii 1980 (Katona 1980, 1994). În anii 1980 Zsigmond Győző a notat timp de un deceniu bancurile politice românești, care erau o formă de opoziție față de dictatură. Temele recurente sunt epoca de aur, epoca luminii, dictatorul-președinte (Nicolae Ceaușescu) și soția-academician (Elena Ceaușescu), industria și agricultura socialistă, diferența dintre socialism și capitalism, relațiile cu cetățenii străini, teoria continuității dacoromane, alimentația rațională, consumul de energie, minoritățile (Zsigmond 1997). Anecdotele, snoavele, bancurile se spun la întruniri, chefuri. În ultima vreme, au apărut și la nunți, în repertoriul colăcarilor. Nagy Olga a publicat două volume de snoave și anecdote (Nagy 1977, 1983). Küllős Imola a identificat în poezia populară a secolului al XVII-lea variate forme de poezii (strigăte) de batjocură, atât amuzante, cât și educative, care de multe ori apar în cadrul ritualului de nuntă. Tema acestora este batjocura adresată femeilor (fete, femei, soții, soacre, fete bătrâne) sau bărbaților (beția), meseriei (preoții), naționalității (țiganii), religiei (Küllős 2004, Küllős-Csörsz 2000, Csörsz-Küllős 2006). Genul s-a răspândit atât în caiete manuscrise, cât și în cărțile populare. Parodia și travestiul sunt imitații comice ale unui anumit gen, sau ale unei creații. În folclor, cele mai frecvente sunt parafrazele rugăciunilor și psalmilor din caietele manuscrise (Ujváry Z. 1973, 1980) ale bărbaților (soldaților), bocetele, parodiile și parafrazele predicilor de înmormântare. Ridiculizarea unei întregi comunități (rátótiáda) este un gen narativ prezentând defectele unui sat, ale unei colectivități (prostie, zgârcenie, șiretenie). Are puncte de contact cu snoava, anecdota, proverbul, cu poveștile hazlii și cu povestirile adevărate. Poate imortaliza amintirea unei întâmplări sau situații, a unui personaj celebru sau cu o faimă proastă (alimentație, muncă etc.). În funcție de formă, poate fi proză, poezie epică sau maximă. Originea este de obicei apocrifă. Povestirea este rareori adevărată. Se spune de obicei în situații în care sunt de față locuitorii mai multor așezări, eventual mai multe naționalități sau grupuri profesionale (păstorit, munci forestiere, la fabrică, nunți). De asemenea, pot fi prezentate și ca snoave sau anecdote. Scopul este deriziunea, amuzamentul, articularea societății cu ajutorul stereotipiilor. Prin indicarea unei referințe primare, se efectuează următoarea contracție implicită: 1. Într-o localitate, a avut loc un eveniment ieșit din comun. 2. Toți locuitorii așezării pot fi protagoniștii evenimentului respectiv. 3. Și XY este din localitatea respectivă. 4. În situația dată, prin expunerea narațiunii, XY poate fi învinuit, tras la răspundere, ridiculizat. (Kovács-Benedek 1990) Povestirile secuiești de acest gen au fost publicate de Duka János. Cele mai celebre localități sunt Csíkmenaság - Armășeni, Oláhfalu - Vlăhița, Lövéte - Lueta (Duka 1995). Keszeg Vilmos a publicat o culegere a acestui gen de povestiri din Turda (vezi „tordai malac" - purcelușul din Turda) Povestea hazlie este o poveste populară care imortalizează faptele unor oameni proști (magistrați, neveste infidele, fete bătrâne, feciorul, bărbatul, cuplul prostănac, preotul desfrânat), respectiv evenimente neașteptate, ciudate. Este similară snoavei, anecdotei, povestirii adevărate. Apariția și răspândirea ei se leagă de raționalizarea concepției despre lume. Nagy Olga a arătat că în Szék (Sic - Câmpia Transilvaniei), poveștile hazlii au devenit dominante în comparație cu basmele fantastice (Nagy 1975, 1976). Personajele cele mai populare sunt Csalóka Péter și Bolond Istók. Balada veselă sau hazlie. Comicul este prezent în balade încă din Evul Mediu, în ciuda faptului că are un rol mult mai redus decât tragicul, și rolul său diferă în funcție de repertoriul național al baladelor. Potrivit interpretării lui Dános Erzsébet, balada comică apare în acel moment al evoluției genului, în care balada tragică se transformă în propria ei contradicție. Unele balade ne prezintă atât soluția tragică, cât și pe cea comică (A csudahalott, A házasuló királyfi, A kétféle menyasszony), în altele determinant e comicul de caracter sau de situație (A gőgös feleség, A rossz feleség, A gyáva szerető; A gunaras lány, A megcsalt férj). Posibilitățile comicului baladesc au fost trecute în revistă de Kríza Ildikó (Kríza 1977).Relațiile verbale glumețe. A treia paradigmă interpretativă a comicului consideră umorul, ironia, satira ca fiind acte de vorbire, relații verbale bazate pe glumă. Zeflemeaua e o relație de vorbire care se bazează pe o relație socială asimetrică. În aceste cazuri, scenariul și interpretarea evenimentului sunt prescrise de ierarhia socială. În definiția sa clasică, Radcliffe-Brown „denumește relații verbale glumețe acele relații sociale în care unei părți i se permite sau de multe ori i se prescrie să ia în zeflemea, în derâdere pe altcineva, iar aceasta din urmă nu are voie să se simtă ofensată" (Biró 1997. 11.). Astfel de acte de vorbire sunt inițiate de omul matur cu copiii, de cel informat cu ignorantul, de cel care se comportă ireproșabil cu cel care greșește, de cel din centru (oraș) cu cel de la periferie, de băștinași cu imigranții, de majoritari cu minoritarii. Biró Zoltán pune accentul pe rolul pe care în joacă zeflemeaua în procesele de socializare, de întărire a identității (Bíró 1997). Zeflemeaua ia forme ritualizate în timpul procesiunilor nupțiale, a strigăturilor din timpul dansului, a întrecerii colăcarilor. Alte contexte. În literatura de specialitate maghiară din România, sistematizarea formelor și a funcțiilor comicului și ale umorului a fost inițiată de Balázs Sándor, în lucrarea sa Humor és filozófia [Filosofie și umor, 1969]. Potrivit autorului, umorul „este deslușirea dezinvoltă a contradicției unui personaj sau a unei situații, cu participarea unui subiect care râde". Polemica din jurul volumului a fost publicată de revistele Korunk și Igaz Szó. Cartea lui Robotos Imre, A nevetés vonzásában [Atracția râsului, 1973], interpretează fenomenul din prisma lucrărilor beletristice. Umorul a fost cultivat în sculptură de Benczédi Sándor în anii 1950-1990, iar în grafică de Molnár Dénes în 1950-1990 și de Könczey Elemér după 1990.